Mensen die wonen of werken in het centrum van grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht kunnen meepraten over de gigantische parkeerproblemen in de binnensteden. Voor diegenen die lang moeten wachten op een parkeervergunning of die daarvoor zelfs niet in aanmerking komen is er nu een geweldige oplossing: de Piaggio Mp3.

Parkeeroplossing

Op een Piaggio MP3 mag je rijden met je autorijbewijs, wanneer je die tenminste voor 19 januari 2013 hebt behaald. Dit is een enorm voordeel. Je kunt dan legaal met een 250 tot 500 cc motorfiets met 2 voorwielen rijden. Door de 2 voorwielen blijft de MP3 rechtop staan zonder dat hij op de standaard hoeft.
Ook kun je de MP3 parkeren op de stoep. Dit wordt door vrijwel alle gemeentes gedoogd, net als bij een gewone motorfiets.

 

Piaggio MP3 LT: op drie wielen, dus een parkeerschijf verplicht!

parkeerschijfHet lijkt onzinnig, maar het is echt waar. Want wat staat er in artikel 25 (RVV 1990):
Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauw streep. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep, is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig overeenkomstig het door Onze Minister bepaalde is voorzien van een duidelijke zichtbare parkeerschijf, waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen en de toegestane parkeerduur niet is verstreken. Dat is natuurlijk een belachelijke regel, want je kunt zo’n parkeerschijf zo van je MP3 afpakken, maar de regel is er wel degelijk…

Piaggio MP3 LT: betaald parkeren ook verplicht voor een motor en MP3.

parkeren-mp3mp3-parkeren-park-lineWanneer er een zone voor betaald parkeren is met parkeervakken voor auto’s, ben je als motorrijder en dus ook met een MP3 verplicht een kaartje te kopen. Die stop je dan natuurlijk niet achter de ruit van het windscherm. Dit is wettelijk toegestaan. Je krijgt dan wel een bon, maar motorrijders hebben met succes voor de rechter weten te bedingen dat de toonplicht van parkeerkaartjes ten tijde van het parkeren voor motoren niet geldt. De rechter accepteert het aantonen van betaling van parkeerbelasting achteraf bij uitzondering voor motorrijders.

Zij moeten dan wel een betaalbewijs (kaartje) kunnen tonen vóór de tijd waarin de naheffing is opgelegd. Dat betekent dus wel dat je de parkeerkaartjes langere tijd goed moet bewaren of dat je een handige digitale app op je smartphone gebruikt die al je parkeeracties automatisch vastlegt en bewaart, zoals bijvoorbeeld parkline of parkmobile.