





METROPOLIS RX-R
Exclusief en modern.
De nieuwe Peugeot Metropolis RX-R: symbool van Franse innovatie.
Alle innovaties die vervat zitten in de nieuwe Peugeot Metropolis, de nieuwste aanwinst in het Peugeot driewielergamma, werden ontworpen en gefabriceerd in de fabriek in Mandeure (FR), al sinds jaar en dag de plek waar Peugeot Scooters het levenslicht zien. De Metropolis werd voor het eerst gelanceerd in 2014. Amper drie jaar later heeft de Metropolis onder gebruikers moeiteloos de status van benchmark verworven. Deze nieuwe versie wordt algemeen erkend als technologisch meest geavanceerde op de markt en behoudt alle standaardeigenschappen die van deze scooter zo’n succes maakten.
Enkele van deze functionaliteiten zijn de onmisbare Smart Key, het uitzonderlijk praktische handsfree startsysteem (nu inclusief tweede sleutel), het bandendruk-managementsysteem (TPMS) en dagrijlichten (DRL). De vooras met DTW-technologie (Dual Tilting Wheels) is opgebouwd uit autonoom kantelende wielen die de mogelijkheid heeft te vergrendelen zodat de rijder zijn voet niet meer hoeft neer te zetten. Tijdens de aanpassing aan de nieuwe Euro4-norm besloot Peugeot Scooters pionierswerk te verrichten en de driewieler weer terug naar de tekentafel te brengen. Daarom ontwikkelde de in-house Research & Development-afdeling een gloednieuw PowerMotion 400cc LFE (Low Friction Efficiency) motorblok dat het benzineverbruik aanzienlijk reduceert (voornamelijk bij hoge toerentallen) tot ca. 3,9 l/100 km, in vergelijking met de voormalige 4,2 l/100 km, en dat zonder enige impact op de motorprestaties.
Dit motorblok pronkt met de Peugeot Scooters expertise, beroemt zich op de frictie-reducerende LFE-technologie, verbetert het injectieproces en beheert de emissies efficiënter dankzij:
– Een gemengd gebruik van krukaslagers en kogellagers
– Gebruik van een roltuimelaar met gekalibreerde vlotterafsluiter
– Een high-performance nokkenas met lage-frictiesmering
– Injectiesysteem ontwikkeld door Dell’Orto
– Een driewegkatalysator in de uitlaat met zuurstofsensor
Een visionaire en veilige driewielige motorscooter die de drijvende kracht achter het merk belichaamt
Met zijn stijlvolle nieuwe Peugeot Metropolis heeft Peugeot Scooters een nieuwe mijlpaal bereikt in het segment van de driewielerscooters. Dat de nieuwe emissienormen worden nageleefd ligt voor de hand, maar het merk ging ook de uitdaging aan om met pionierswerk de weg te bereiden voor een nieuwe generatie scooters. Want ook dat ligt voor de hand voor de oudste fabrikant van gemotoriseerde scooters.
De scooter is de ideale metgezel voor dagelijkse verplaatsingen. Een scooter is niet alleen het verlengde van de rijder, diezelfde rijder moet ook trots kunnen zijn op zijn scooter. Eigenaren van een Peugeot Metropolis geven met hun keuze een duidelijke inkijk in hun persoonlijkheid, en precies daarom investeerde Peugeot stevig in innovatie en ontwikkeling van nieuwe technologieën waarmee de scooter uitgerust werd. Of het nu gaat om een praktisch snufje of een essentiële functie, elk stukje technologie speelt in op de behoeften van de rijder. En bovendien, zijn driewielerscooters niet synoniem met verhoogde stabiliteit en dito veiligheid?
De belangrijkste innovaties aan de sowieso al high-spec Peugeot Metropolis omvatten onder meer het ABS-remsysteem (AntiBlokkeerSysteem). Ontwikkeld in samenwerking met marktleiders Continental (ABS-module) en Nissin (remklauwen voor- en achteraan), verzekert dit verbeterde systeem een superieure veiligheid voor de rijder door de remafstand bij 50 km/u met maar liefst 23% te verkorten in vergelijking met het SBC gecombineerde remsysteem (Synchro Braking Concept).
Als gevolg daarvan kan de nieuwe Peugeot Metropolis bij dezelfde snelheid tot stilstand komen in 10,3 m – tegenover 13,5 m voordien. Deze prestatie mag volledig toegeschreven worden aan de nieuwe voorste remschijven die een 15% grotere diameter kregen (230 mm vs. 200 mm), de remklauwen vooraan die uitgerust werden met een grotere zuiger, de achterste dubbelzuigerremklauwen en de nieuwe remblokjes met langere levensduur.
Ook het remsysteem werd aangepast: het gecombineerde remsysteem wordt nu enkel bediend met het rempedaal. Een nog slimmere ontwikkeling is het feit dat het remsysteem nu gekoppeld werd aan het TCS-systeem (Traction Control System). TCS zorgt voor een nog betere wegligging door te voorkomen dat het achterwiel tractie verliest tijdens acceleratie. Het TCS past zich bovendien aan de door de rijder gekozen modus aan: Urban, Sport of Off. Wanneer het voertuig gestart wordt, staat de TCS standaard in Urban-modus.
Peugeot Scooters haalde ook inspiratie uit zijn ervaring in de auto-industrie om de eerste fabrikant ter wereld te worden die zijn voertuigen uitrust met een systeem dat de waarschuwingsknipperlichten automatisch activeert tijdens een noodstop. Dit systeem werkt vanaf snelheden van meer dan 50 km/h en activeert de waarschuwingsknipperlichten van zodra de scooter meer dan 6 m/s vertraagt. Ze worden weer uitgeschakeld wanneer de deceleratie minder dan 2,5 m/s bedraagt.
Nieuwe Peugeot Metropolis: de meest ergonomische driewieler
Peugeot Scooters paste niet alleen de allernieuwste technologieën toe om de veiligheid naar ongekende hoogten te tillen, het merk getroostte zich ook heel wat moeite om ervoor te zorgen dat de driewieler een van de comfortabelste modellen op de markt zou zijn. De Metropolis is ideaal voor langere afstanden, maar toch achtte Peugeot het essentieel om ook de wendbaarheid naar een nog hoger niveau te tillen. De voertuigcontrole werd nog verbeterd door de ontwikkeling van een nieuw chassis met een zachtere vering. Die bespaart de rijder de ongemakken van een hobbelig wegdek door elke schok te absorberen.
Nog zo’n radicale wijziging: dankzij de nieuwe 13’’ wielen krijgt de scooter een slanker design en worden zijn sportieve lijnen nog meer benadrukt. Grotere wielen verhogen niet alleen het comfort, maar dankzij een groter contactoppervlak met de weg ook de wendbaarheid en de stabiliteit van de scooter. Standaard geschoeid met de uitstekende Michelin City Grip banden, tilt de nieuwe Peugeot Metropolis zichzelf naar een hoger plan zonder aan zijn superieure rijkwaliteiten in te boeten.
Stijlvol en elegant: kenmerkend voor Peugeot Scooters
De nieuwe high-end Peugeot Metropolis heeft leeuwenbloed door de aderen stromen, en hij pronkt dan ook maar wat graag met een ultramodern design dat zijn hightech stamboom perfect weerspiegelt.
Dat verklaart meteen waarom het dashboard geënt is op dat van de Peugeot wagens, met chroom omlijsting en een omgekeerde toerenteller. De 12V-stekker werd vervangen door een USB-poort, en in het opbergvak onder het zadel – dat zich helemaal van het achtereind tot het zadel uitstrekt – past een integraal- of systeemhelm en een jethelm. Voorts werd de scooter uitgerust met ledlampen vooraan (wimpereffect boven het grootlicht/dimlicht) en richtingaanwijzers achteraan die doen denken aan leeuwenklauwen.
IMPORTANT FEATURES
DTW-SYSTEEM
De Peugeot Metropolis RX-R is voorzien van het DTW-systeem (Dual Tilting Wheels). Een voorwiel ophanging met een onder en boven draagarm die samen met de speciaal ontwikkelde aluminium fusee stukken een paralellogram vormt die bij elke afzonderlijke invering zorgt voor de juiste stand van de voorwielen.
CHASIS
De voertuigcontrole werd nog verbeterd door de ontwikkeling van een nieuw chassis met een zachtere vering. Die bespaart de rijder de ongemakken van een hobbelig wegdek door elke schok te absorberen.
ABS-REMSYSTEEM
Ontwikkeld in samenwerking met marktleiders Continental en Nissin, verzekert dit merkelijk verbeterde systeem een superieure veiligheid. Hierdoor kan de nieuwe Peugeot Metropolis bij dezelfde snelheid tot stilstand komen in 10,3 m – tegenover 13,5 m voordien.
NOODSTOP FUNCTIE
Peugeot Scooters haalde ook inspiratie uit zijn ervaring in de auto-industrie om de eerste fabrikant ter wereld te worden die zijn voertuigen uitrust met een systeem dat de waarschuwingsknipperlichten automatisch activeert tijdens een noodstop.
TCS-TRACTION CONTROL SYSTEM
TCS zorgt voor een nog betere wegligging door te voorkomen dat het achterwiel tractie verliest tijdens acceleratie. Het TCS past zich bovendien aan de door de rijder gekozen modus aan: Urban, Sport of Off. Wanneer het voertuig gestart wordt, staat de TCS standaard in Urban-modus.
13″ INCH WIELEN
Dankzij de nieuwe 13’’ wielen krijgt de scooter een slanker design en worden zijn sportieve lijnen nog meer benadrukt. Grotere wielen verhogen niet alleen het comfort, maar dankzij een groter contactoppervlak met de weg ook de wendbaarheid en de stabiliteit van de scooter.
Motor | |
Type | 1cilinder 4-takt 4 kleppen |
Cilinderinhoud | 400cc |
Vermogen | 27,4 kW @ 7000 TPM |
Koppel | 38,1 Nm @ 5250 TPM |
Boring X slag (mm) | 84 mm x 72 mm |
Chassis | |
Lengte (mm) | 2.160 |
Breedte stuur (mm) | 745 |
Hoogte (mm) | 1445 |
Zadelhoogte (mm) | 780 |
Leeggewicht (kg) | 256 |
Tankinhoud (L) | 13.5 |
Voorvering | Instelbaar voor- en achteraan |
Achtervering | Achter: dubbele hydraulische schokdempers |
Voorrem | Voor: 2 x Ø230 |
Achterrem | Achter: Ø240 |
Voorband | Voor: 110/70 – 13’’ |
Achterband | Achter: 140/70 – 14’’ |
Opbergruimte | |
Kofferinhoud (L) | 13.5 |
PRIJS
Prijs: € 10.649 incl. BTW
Rijklaarprijs: € 10.998 incl. BTW
STERKE PUNTEN
- Krachtige 400icc motor
- Stijlvol, modern en uniek design
- Daytime Running Light (DRL)
- Twin Tilting Wheels (TTW)
- Smart Key
- Vele opberg mogelijkheden
- Uit te breiden met vele accessoires
- 13″ Wielen
- ABS-Remsysteem
- TCS – Traction Control System
- Noodstop Functie
- Exclusieve graphics
- Sportief “smoke” scherm
- Alu vloerplaat
- Te besturen met een autorijbewijs (B)